Konwerter hydrokinetyczny — jakie są objawy uszkodzenia?
W samochodach z manualną skrzynią biegów wszystkie pedały znajdują się w miejscu widocznym dla kierowcy. Nieco inaczej wygląda sytuacja w popularnych automatach, w przypadku których właściciel ma dostęp jedynie do pedału gazu i hamulca. Z tego względu część osób twierdzi, iż w takich autach nie ma w ogóle sprzęgła. Jest to oczywiście błędne myślenie, ponieważ automatyczna skrzynia biegów została wyposażona w specjalny konwerter momentu obrotowego, nazywany sprzęgłem hydrokinetycznym. Sprawdź, jakie jest jego działanie oraz kiedy warto skorzystać z usługi regeneracji.
Jak działa konwerter hydrokinetyczny?
Zmiennik momentu obrotowego stosowany w samochodach z automatyczną skrzynią biegów odpowiada za przenoszenie napędu, zwiększając równocześnie płynność i dynamikę jazdy. W dużym uproszczeniu — konwerter hydrokinetyczny składa się z pompy oraz turbiny, które są połączone ze sobą w jednej obudowie poprzez ciecz. Wirnik pompy (element czynny) zamienia energię mechaniczną z silnika w energię kinetyczną, a łopatki wirnika turbiny (element bierny) zamieniają z powrotem energię kinetyczną w mechaniczną, przekazując ją do automatycznej skrzyni biegów.
Czy warto regenerować sprzęgło hydrokinetyczne?
Zakup nowej części odpowiadającej za przeniesienie momentu obrotowego w samochodach z automatyczną skrzynią biegów to wydatek rzędu kilku tysięcy złotych (ostateczna cena jest zależna od posiadanego modelu pojazdu). Nic więc dziwnego, że właściciele „automatów” poszukują tańszej alternatywy. Kierowcy mogą zdecydować się na naprawę uszkodzonego sprzęgła (z dostarczeniem do mechanika zepsutej części) lub wybrać nieco szybsze rozwiązanie, czyli zamówienie używanego, wcześniej zregenerowanego konwertera. Przeprowadzana regeneracja sprzęgieł hydrokinetycznych polega na rozcięciu tej części oraz wymianie wszystkich uszkodzonych elementów. Usługa jest znacznie tańsza niż zakup nowego konwertera i dodatkowo bardziej ekologiczna (pozwala ograniczyć ilość generowanych odpadów).
Jakie są najczęstsze objawy awarii sprzęgła?
Najważniejsze, aby kierowca wsłuchiwał się w odgłosy słyszalne podczas jazdy i reagował w krótkim czasie, dzięki czemu ograniczy koszt naprawy ewentualnych usterek. W przypadku uszkodzenia konwertera zwykle pojawiają się takie objawy jak m.in. wzrost zużycia paliwa, wibracje podczas przyspieszenia, dziwne dźwięki wydobywające się ze skrzyni biegów (wraz z jej przegrzaniem) oraz spadek osiągów pojazdu.